ההבדל בין הפניות לקנוניקל

direction

באחד הפוסטים הקודמים שלי הסברתי מהן הפניות 301 ו-302 ומתי ולמה חשוב להשתמש בהן. עכשיו הגיע הזמן להשתכלל עוד קצת, וללמוד מושג חדש: קנוניקל (Canonical) ובעיקר מתי נעזרים בכלי זה ומתי בהפניה 301.

קודם כל, אני ממליץ לכם לקרוא את הפוסט על הפניות 301 ו- 302 כדי שתקבלו מושג לפני שאתם ממשיכים לקרוא את המאמר הנ"ל. בכל אופן – הנה התקציר שלו: כשמסיבה כלשהי משתנה הכתובת של דף אינטרנט, אתם חייבים ליידע את גוגל (ואת הגולשים) שאותו דף עבר מכתובת א' לכתובת ב'. חייבים? חייבים. אם המעבר זמני, משתמשים בהפניה 302. אם הוא קבוע – ב-301, שמעבירה לדף החדש את ציון האיכות של הדף הישן, וכך לא מאבדים Link Juice יקר (במקרה הרע מפסידים מעט מאוד ממנו). זה הכל.

או ליתר דיוק כמעט הכל, כי עכשיו ייכנס לתמונה גם ה… – קבלו אותו במחיאות כפיים – קנוניקל.

רלוונטיות למנועי חיפוש בלבד

בניגוד להפניות, שמיועדת גם לגוגל וגם לגולשים, קנוניקל רלוונטי למנועי חיפוש בלבד – זוהי פשוט הודעה על כך שיש לכם באתר שני דפים (או יותר) עם אותו תוכן ובנוסף הנחייה למנוע החיפוש לאיזה מהדפים להתייחס כחשוב ביותר ובהתאם להציגו לגולשים בתוצאות חיפושים רלוונטיות.

לדוגמה, נניח שיש לכם באתר דף אחד עם רשימת כל המוצרים שאתם מוכרים, מסודרים לפי האלף-בית, ודף נוסף עם אותם מוצרים אבל ממוינים מהפופולרי ביותר עד לפחות מבוקש. מבחינת גוגל מדובר בתוכן כפול, למרות שלכל דף כתובת שונה, והוא זה שיחליט, שרירותית, איזה מהם להציג בפני הגולשים (מה גם שתוכן כפול נחשב כעבירה מבחינת גוגל).

רוצים להחזיר את השליטה אליכם? הוסיפו לדף הפחות חשוב מבחינתכם תג קנוניקל ("rel="canonical), או באמצעות Plugins (תוספים/מודולים) שונים במידה ואתרכם מנוהל ע"י מערכת ניהול תוכן המאפשרת זאת. אם למשל נישאר עם הדוגמה הקודמת, ואתם מעדיפים להציג לגולשים את רשימת המוצרים לפי סדר הפופולריות, הרי שתג הקנוניקל יתווסף לדף שבו מופיעה הרשימה האלפביתית.

מתי משתמשים בקנוניקל ומתי בהפניות?

קודם כל כדאי לדעת שבדומה להפניה 301, גם כשמוסיפים תג קנוניקל כמעט ולא נפגע ה- PageRank, ובכל מקרה יש להשתמש בתג זה אם מבחינתכם הצגת תוכן דומה במספר מקומות היא המצב הרצוי.

לעומת זאת, כשדף קיים נמחק לטובת דף חדש (עם אותו תוכן או תוכן משודרג, בכתובת אחרת – ובכל מקרה אין לכם צורך עוד בדף הישן לכשעצמו אלא רק בקרדיט שהוא צבר בגוגל) משתמשים בהפניות, ובעיקר ב-301.

בפרט כדאי להשתמש בהפניה 301 כשהדומיין משתנה (בעקבות מיתוג מחודש, מיזוג עם חברה אחרת שמחייב שינוי שם או אם מסיבה כזו או אחרת אתם כבר לא הבעלים של הדומיין) ועליכם ליידע את גוגל שכל הדפים באתר עברו כתובת וכן להעביר את הגולשים לכתובות החדשות. שימו לב – חשוב לוודא שמכל דף בדומיין הישן תצא הפניה למקביל שלו באתר החדש ולא לבצע את כל ההפניות לדף הבית החדש!

מקרה נוסף שבו משתמשים בהפניה 301 הוא מדפי 404, וזאת על מנת לחסוך לגולשים עוגמת נפש מתבקשת לנוכח דף שגיאה, ומעצמכם עוגמת נפש בגלל כעס של גוגל על קיומם של דפים אלה…

לצד היתרונות, יש להפניה 301 גם חיסרון משמעותי: לפעמים חולף פרק זמן בלתי מבוטל עד שהיא נקלטת על ידי העכבישים של גוגל (ככה החברה שהקימו סרגיי ברין ולארי פייג' ששינתה את העולם קוראת לתוכנה שסורקת את הרשת כדי לבדוק מה השתנה ואיזה ציון לתת לכל דף. למה עכבישים? בגלל שבבסיס התוכנה טווה רשת של קורים בין אתרים שונים, על סמך לינקים. בכל מקרה, בזכות השם למדנו לחבב את החרק הסבלני). משך הזמן שיחלוף עד שגוגל יבין שהדף החדש הוא בעצם זה הישן רק בכתובת אחרת וידרג אותו בהתאם למאפיינים הספציפיים של האתר שלכם, אבל בכל מקרה עלול להיגרם לכם נזק – אמנם זמני, ונכון שבאופן כללי כשמדובר בקידום אתרים אנחנו ממליצים על התאזרות בסבלנות, אבל אם מדובר בתקופה משמעותית במיוחד לעסק הנזק עלול להיות גדול, ובמקרים אלה מוטב להשתמש בתג הקנוניקל.

כמו כן, לפעמים פשוט אי אפשר להטמיע באתר את הקוד שמספר לדפדפנים ולמנועי החיפוש שעכשיו אנחנו מבצעים הפניה 301, נא לעבור לכתובת החדשה. למה אי אפשר? זה מסובך להסביר, ואנחנו כאן כדי לפשט לכם את האופטימיזציה של האתר – אז אם אי אפשר לבצע הפניה 301, פשוט משתמשים בקנוניקל.

שימוש מושכל בקנוניקל

הקנוניקל כאמור מוביל להפחתה מינימלית אם בכלל של PageRank, אבל חשוב להשתמש באופציה זו באופן מושכל.

כך למשל, אל תשתמשו בקנוניקל אם התוכן הוא לא באמת כפול, כלומר אם ישנם הבדלים משמעותיים בין דף אחד לשני. דוגמה אחרת לשימוש שגוי ומזיק בקנוניקל הוא כשמפרסמים כתבה בהמשכים, בדפים נפרדים באתר, ומוסיפים לכל אחד מהם תג קנוניקל לתחילת הכתבה – כך שרק היא תוצג לגולשים למרות שסביר להניח שגם ההמשכים רלוונטיים מאוד לתוצאות חיפוש שונות.

בכל מקרה קחו בחשבון שמנועי החיפוש לא מתחייבים להתייחס לתג הקנוניקל, אם כי בדרך כלל הם כן עושים זאת – והכי חשוב, בין אם אתם משתמשים בקנוניקל ובין אם בהפניה 301, ודאו שהתוכן שאתם מציעים לגולשים מעניק להם ערך מוסף אמיתי.

­­

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *