מה זה SEO ולמה צריך את זה?

מה זה SEO

מצד אחד, אפשר לענות על השאלה בכותרת ב-35 מילים: SEO פירושו קידום אתרים. אתם צריכים את זה על מנת למשוך כמה שיותר אנשים, ובפרט את אלה הרצויים מבחינתכם, לאתר שלכם (ואנחנו צריכים את זה כי אנחנו טובים ב- SEO ואוהבים לעשות מה שאנחנו טובים בו…)

מצד שני, אנחנו מאמינים שכדאי לכם להבין יותר לעומק מהו SEO ועד כמה הוא חיוני עבורכם, ולכן הכנו עבורכם הסברים מפורטים ופשוטים בנוגע לתחום שמשפיע במידה רבה על תוצאות החיפושים שלנו בגוגל ושאר מנועי חיפוש, ודרכן על החיים של כולנו באופן כללי.

מהם ראשי התיבות SEO?

אם אתם לא יודעים מה פירוש ראשי התיבות “SEO” אל תרגישו לא בנוח: סקר שנערך בארה”ב גילה כי 3 מכל 4 אמריקאים לא יודעים ש-SEO הם בעצם ראשי תיבות של Search Engine Optimization (אגב, באותו סקר כרבע מהנשאלים חשבו ש- MP3 הוא רובוט ממלחמת הכוכבים, ו-12% טענו ש-USB הם ראשי תיבות של מדינה באירופה…)

התרגום המקובל לעברית של Search Engine Optimization הוא אופטימיזציה למנועי חיפוש – מונח מעט מבלבל, שכן בימינו חלק נכבד מעבודתם של אנשי SEO הוא יצירת חוויית משתמש איכותית במיוחד והבטחת ערך מוסף אמיתי לגולשים ולא רק התאמה לגוגל, בינג, יאהו ושאר מנועי חיפוש. זוהי גם הדרך הטובה ביותר להגיע לדירוג גבוה באופן קבוע בתוצאות החיפושים השונים וליהנות מתנועה ערה של גולשים אל האתר שלכם – וחשוב לזכור זאת.

מילים, מילים, מילים

כשמישהו מבצע חיפוש כזה או אחר בגוגל – ואגב, נכון לקיץ 2015 מדובר על כ-2.5 מיליון חיפושים כל דקה! (המון נכון?) – הסינון הראשוני של אינספור האתרים הוא בהתאם לרלוונטיות שלהם, שאותה בוחן מנוע החיפוש על סמך מילות מפתח.

הדבר כמובן הגיוני: אם אתם מחפשים “צימר בגליל” מן הסתם תשמחו לקבל בדף התוצאות אתרים שבהם מופיעים ביטויים כמו “צימר בגליל”, “צימרים בגליל”, “צימר בצפון”, “אטרקציות בגליל”, “צימר יוקרתי בגליל” וכו’.

בהתאם, מקדמי אתרים קודם כל מגלים מהן מילות המפתח החשובות ביותר עבור קידום האתר שלכם. איך? מתחילים באפיון החוזקות והיתרונות של העסק, ועל סמך אלה מזהים את קהלי היעד שלו (שהרי המטרה היא כאמור לא סתם למשוך לאתר כמה שיותר אנשים, אלא בעיקר את אלה שהסיכוי כי יהפכו ללקוחות שלכם הוא הסביר ביותר). במקביל מתבצע ניתוח מדוקדק של החיפושים הנפוצים בתחום הפעילות שלכם, ובפרט התייחסות למגמות עדכניות כמו “חיפושי זנב ארוך” (שאילתות עם מספר מילים רב יחסית) או חיפושים מבוססי מיקום (בעיקר בסמארטפונים) – ובדרך זו יוצרים באתר נקודות מפגש מדויקות בין הרגלי הגולשים והצרכים שלהם לבין היכולות של העסק.

לאחר שמזהים את מילות המפתח האופטימליות עבור האתר הספציפי, פשוט משתמשים בהן: בכתובת האתר (ה-URL), בכותרות ובתיאורים של הדפים בו (שהם אלה שמופיעים בתוצאות החיפושים), בתיאורי התמונות שמשולבות בתכני הדפים, וכמובן בתוכן עצמו, שחייב להעניק ערך אמיתי למי שמגיע לאתר ועל כן להיות עדכני, מעניין וחשוב.

שימו לב – בעבר היו אנשי SEO שניסו להתחכם, ואם לדוגמה המטרה הייתה לקדם אתר של צימר גלילי הדרך שלהם הייתה ליצור בו דפים שכל מה שכתוב בהם הוא “צימר בגליל צימרים בגליל צימר בגליל צימרים בזול בגליל צימר יוקרתי בגליל צימרים בגליל צימרים בגליל צימר בגליל” וכך לאורך מסכים שלמים. אמנם עבור ילדים קטנים שרוצים משהו מההורים שלהם הגישה של לחזור שוב ושוב (ושוב. ושוב. ושוב. ושוב…) עשויה להצליח לפעמים, אבל מבחינת הגולשים דף אינטרנט שכזה הוא כמובן מטרד של ממש, ובהתאם היחס של גוגל ומנועי החיפוש האחרים אליו – התעלמות ובלא מעט מקרים גם ענישה.

דמוקרטיה – אבל…

מפתח חשוב אחר לדירוג אתרים הוא הלינקים שמובילים אל כל אחד מהדפים שלהם.

העיקרון פשוט: אם חבר ממליץ לכם על מסעדה, יש סיכוי טוב יותר שיהיה לכם טעים בה ביחס למסעדה שעליה לא קיבלתם חוות דעת ספציפית. באופן דומה, אם באתר מסוים משובץ לינק לאתר שלכם, מנועי החיפוש מעניקים לאתר שלכם “נקודות זכות”.

העיקרון הפשוט הנ”ל, שעל הבסיס שלו בנו סרגיי ברין ולארי פייג’ את גוגל וראו כי טוב, נוצל לרעה: אנשי SEO שחיפשו קיצורי דרך פשוט קנו לינקים, ובעיקר מאתרים שנבנו למטרה זו וכללו אך רק קישורים לכל דכפין. החברות שמפעילות מנועי חיפוש מיהרו לעדכן את האלגוריתמים לפיהם הן מדרגות אתרים (כדי להישאר רלוונטיים ולא לאבד את הגולשים), כך שכיום, בניגוד לדמוקרטיה שבה כל קול שווה, באינטרנט ישנם לינקים איכותיים שיסייעו לכם לקדם את האתר שלכם, ולינקים נחותים שלא רק שלא ישפרו את מצבכם אלא עלולים אף להזיק לכם!

בהתאם, בניית פרופיל קישורים איכותי – כלומר כזה שכולל לינקים מאתרים אמינים ומדפים שבאמת רלוונטיים לתחום הפעילות של העסק שלכם – היא נדבך משמעותי נוסף במלאכת ה-SEO.

הצד הטכני של קידום אתרים

עולם ה-SEO  משתנה ללא הרף ובתדירות גבוהה למדי. לפעמים השינויים באופן שבו מדורגים אינספור האתרים נובעים מתמורות בהרגלי הגולשים (למשל ההתרחבות המשמעותית של הגלישה באמצעות סמארטפונים), במקרים אחרים הסיבה לעדכון היא זיהוי שימוש נרחב בשיטות קידום פסולות (המכונות Black Hat SEO) ומלחמה בהן, ולעתים שינויים בתחום בו אתם פועלים או בעסק הספציפי שלכם מחייבים בחינה מחודשת של כלל פעולות ה-SEO  – בכל מקרה אנשי קידום אתרים שמכבדים את עצמם ואת לקוחותיהם מקפידים להיות כל הזמן עם יד על הדופק.

ציפיות

ראיתם באינטרנט חברת SEO שמבטיחה “מקום ראשון בגוגל תוך חודש”? מומלץ לפעול לפי הכלל של חז”ל, “כבדהו וחשדהו” ובעיקר החלק של החשדהו.

מחקר מילות מפתח, יצירת תוכן רלוונטי ובעל ערך אמיתי, בניית פרופיל קישורים ופתרון בעיות טכניות הם תהליך, וכזה שמחייב סבלנות. כמו כן חולף פרק זמן מסוים עד שמנועי החיפוש מזהים את התמורות הרלוונטיות לגבי האתר שלכם ומשדרגות את הדירוג שלו בהתאם, כך ש-SEO  הוא במהותו תהליך לטווח ארוך.

בנוסף, האלגוריתמים לפיהם פועלים מנועי החיפוש כאמור משתנים מעת לעת, וגם את זה חייבים לקחת בחשבון – אבל בסופו של דבר יש לנו גם המלצה שתמיד תישאר נכונה: חשבו על טובת הלקוחות שלכם ועל הצרכים שלהם ותדאגו שהאתר שלכם יספק להם ערך אמיתי. עבורנו זה עובד 🙂

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *