מהו עדכון יונה (Pigeon) ואיך הוא משפיע על תחום קידום אתרים?

danisitoorder

במקרים רבים כשאנחנו מחפשים משהו בגוגל, גוגל קודם כל בודקת איפה אנחנו נמצאים פיזית ומתאימה ללוקיישן שלנו את דף התוצאות. בדרך כלל יש בכך היגיון: אם מישהו שנמצא בבאר שבע מקליד בתיבת החיפוש "לימוד נהיגה" סביר להניח שהוא מעדיף אתרים של מורים מבירת הנגב או הסביבה ולא כאלה של מורים מחיפה. במקרים אחרים גוגל קצת מחליטה בשבילנו שהמיקום הגיאוגרפי משמעותי מאוד – אם למשל אני מחפש "רופא שיניים מומלץ" אתרים של רופאים תל אביביים יזכו לעדיפות למרות שלמען רופא שיניים איכותי (ובעיקר עדין…) אני מוכן לנסוע גם עשרות קילומטרים.

מי שאחראי לכך שלמידת הקרבה בין המיקום הפיזי של הגולשים לבין הלוקיישן של העסק שמאחורי האתר תהיה השפעה משמעותית על הדירוג שלו בתוצאות החיפוש הוא "עדכון יונה" – שינוי באלגוריתם של גוגל שנועד להבטיח תוצאות מדויקות יותר כשמבצעים חיפוש מקומי ("Local Search", שאפשר לתרגם גם ל- "חיפוש מבוסס מיקום").

באופן טבעי העדכון משפיע על דף התוצאות גם עבור סוג אחר של חיפושים מקומיים, זה שבו השאילתה כוללת מיקום גיאוגרפי – למשל "תיקון סלולרי בפתח תקווה", "מסעדה בירושלים פתוחה בשבת" וכו' – בלי קשר לאיפה נמצא הגולש באותו רגע (מידע שנגיש לגוגל ברוב המקרים, גם כשהחיפוש מתבצע בסמארטפון וגם כשהוא מתבצע במחשב נייח).

ההכרזה על עדכון יונה – את השם, אגב, בחרו אנשי המגזין האינטרנטי המוביל "Search Engine Land", מן הסתם בהשראת שמות עדכונים בולטים קודמים של האלגוריתם, פנדה ופינגווין – התרחשה בקיץ 2014. תחילה הוא נכנס לתוקף בארה"ב ולאחר מכן בהדרגה בכל רחבי העולם. גם בישראל יש לו השפעה משמעותית על תוצאות החיפושים – ובהתאם גם על תחום קידום האתרים.

"אנחנו על המפה"

על-מנת להתאים את קידום האתרים לחיפושים מבוססי מיקום כדאי כצעד ראשון להיזכר במשפט המיתולוגי של טל ברודי ולדאוג שהעסק שלנו יופיע במפות של גוגל.

לשם כך עלינו להירשם ב-"Google לעסק שלי" (הכלי שהחליף את "גוגל מקומות") וליידע את גוגל איפה נמצא פיזית העסק שלנו, מהן שעות הפתיחה, מהו מספר הטלפון וכל אינפורמציה אחרת שעשויה לסייע ללקוחות פוטנציאליים למצוא בקלות את המסלול המהיר והנוח ביותר אלינו. הרישום ל-"Google My Business" הינו חינם, כרוך באימות מול גוגל (ברוב המקרים באמצעות גלויה שתישלח לכתובת שאתם מספקים) ועבור עסקים בפריסה ארצית ישנה אופציה ליצור בבת אחת כרטיסי מידע נפרדים עבור כל אחד מהסניפים.

אופטימיזציה של האתר

צעד חיוני נוסף עבור עסק שרוצה להופיע במקום גבוה בתוצאות החיפושים מבוססי המיקום הוא אופטימיזציה של האתר עבור מילות המפתח הגיאוגרפיות.

בשלב ראשון ניתן פשוט להוסיף לתכנים הקיימים התייחסות למיקום הפיזי של העסק שלכם: אם ניקח לדוגמה אתר של מעבדה לתיקון סלולריים בפתח תקווה, מן הסתם בדפים השונים באתר שכזה מופיעים ביטויים כמו "תיקון טלפונים סלולריים", "שירות לסמארטפונים", "מעבדת סלולר" וכו' – הוספה של צמד המילים "פתח תקווה" ושמות של ערים סמוכות, תשפר את מיקומו של האתר בתוצאות החיפושים שמתבצעים באזור זה. חשוב להקפיד לא להוסיף יותר מדי פעמים את המילים שמציינות את המיקום הגיאוגרפי ובטח לא להוסיף ביטויים בלי הקשר אמיתי – גם הגולשים וגם גוגל לא אוהבים את זה. כמו כן רצוי להציג בתחתית כל עמוד באתר (פוטר) את הכתובת הפיזית המלאה של העסק.

בשלב שני חשוב לעבות את האתר, כדי להוכיח לגוגל שהעסק שלנו אכן רלוונטי לכל המקומות שעבורם חשוב לנו להופיע במקום גבוה בתוצאות החיפושים המקומיים. למשל: למתווך נדלן שהמשרד שלו נמצא בראשון לציון והוא רוצה למשוך אליו לקוחות מכל אזור השפלה, מומלץ ליצור באתר דפים עבור הערים העיקריות באזור עם מילות מפתח רלוונטיות – נדלן ברחובות, תיווך נדל"ן בנס ציונה, מתווך נדלן בראשל"צ, נדלן ביבנה וכו' (לא משימה קשה במיוחד שהרי לכל אחת מהערים הנ"ל מאפיינים ייחודיים). לשרברב יהיה קצת קשה יותר לבדל את הדף "אינסטלטור בפתח תקווה" מ"אינסטלטור בראש העין" אבל עם קצת יצירתיות גם זה אפשרי.

בנוסף כדאי ליצור תכנים שונים שמבוססים על המיקום הגיאוגרפי: אתר שמציע השכרת אופניים חשמליים בראש פינה יכול למשל להציע לגולשים מסלולי טיולים באזור, לספק מידע על אטרקציות חדשות שמוצעות בגליל העליון וכו' – ומן הסתם מילות המפתח הרלוונטיות כבר יופיעו בטקסטים באופן טבעי, מה גם שהגולשים יזכו בערך אמיתי (ולגוגל יש דרכים להעריך את זה).

חיפושים מקומיים במובייל

עדכון יונה נוצר כאמור במטרה לספק למי שמבצע חיפוש מקומי תוצאות מתאימות במיוחד, אבל כמובן שגם בעלי עסקים שלקוחות מגיעים אליהם פיזית יכולים לצאת נשכרים מהשינוי באלגוריתם.

עדכון יונה נוצר כאמור במטרה לספק למי שמבצע חיפוש מקומי תוצאות מתאימות במיוחד, אבל כמובן שגם בעלי עסקים שלקוחות מגיעים אליהם פיזית יכולים לצאת נשכרים מהשינוי באלגוריתם.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *