
אני נחשב לאדם חרוץ שמבצע כמה וכמה משימות בו זמנית ובמקביל מכין קפה – אבל למען האמת בבסיס אני די עצלן. אז איך נוצר הרושם שאני חרוץ ויעיל? קודם כל מסתבר שיש לי כישרון משחק לא רע, וחוץ מזה, יש המון כלים שמאפשרים לי להספיק את כל הדברים שצריך להספיק. אחד מהם הוא ה- Google Analytics, ואם תבצעו את כל הדברים שחשוב לעשות כשפותחים חשבון באנליטיקס, תוכלו גם אתם לסמן וי על כל המטרות החשובות מבלי לבזבז על כך יותר מדי זמן, שמן הסתם גם אצלכם הוא משאב יקר.
מה זה Google Analytics ולמה צריך אותו?
גוגל אנליטיקס הוא אולי השירות החשוב ביותר של גוגל מבחינת ניהול אתרים וקידום אתרים בפרט: זהו הכלי שמאפשר לנו לדעת כמה גולשים הגיעו בכל פרק זמן נתון לכל אחד מהדפים באתר, מהיכן הגיעו (בעקבות חיפוש בגוגל, דרך פייסבוק, בזכות לינק כזה או אחר, הקלדה ישירה של כתובת הדף), איפה הם נמצאו גיאוגרפית בזמן הגלישה באתר, כמה מהגולשים בכל דף ודף המשיכו לדפים אחרים באתר וכמה יצאו ממנו, מי גלש באמצעות סמארטפון ומי דרך מחשב נייח ועוד ועוד סטטיסטיקות מפורטות שמספקות לנו מידע חשוב בדרך לאופטימיזציה של האתר, שיפור חווית המשתמש ושדרוג הנראות שלו בגוגל (אני יודע שיש עוד מנועי חיפוש כמו בינג, יאהו וכו', אבל מי שמכיר את הבלוג שלי כבר יודע מה דעתי עליהם…)
בקיצור – כולם צריכים את ה- Google Analytics, וכדי להפיק ממנו את המירב, אל תשכחו לבצע את הדברים הבאים כשאתם פותחים בו חשבון:
-
- ליצור התראה כשאין נתונים
עבור כל נתון חשוב כדאי ליצור התראה שתודיע לנו אם הוא עומד על אפס. מניסיון, תקלות שונות עלולות להוביל לכך שכשתרצו לנתח את הנתונים ולהפיק מהם תובנות פתאום תגלו שהמידע החיוני פשוט לא קיים. התראה שכזו תבטיח כי כל בעיה בזרימת המידע תטופל מיידית.
-
- להבטיח 0 דפי 404
דף 404, כלומר דף שגיאה, גורם גם לגוגל וגם לגולשים להתאכזב מהאתר ועל כן גם מהעסק (אני מוכן להישבע ששמעתי פעם את גוגל אומר, באינטונציה של מורה, "חבל, דווקא יש לו פוטנציאל…") – כשאתם פותחים חשבון ב- Google Analytics אל תשכחו להוסיף התראה שתיידע אתכם מיד כשאחד המבקרים באתר שלכם מגיע לדף כזה, כך שתוכלו לבדוק מה גרם לכך וכמובן לתקן במהירות. כלי נוסף שעוזר במציאת דפי 404 הוא ה- Google Search Console (לשעבר Webmaster Tools).
-
- לזהות מגמות בעייתיות
אם למשל ביום מסוים מספר הכניסות לאתר שלכם צונח בשיעור משמעותי ביחס ליום שקדם לו (או ביחס לאותו יום בשבוע, שבוע קודם לכן), מן הסתם תרצו לדעת על כך, לא? וכשהיקף הגלישה הסלולרי יורד מתחת לרף מסוים? התראות מתאימות יאפשרו לכם לזהות בהקדם מגמות בעייתיות וכמובן להתייחס אליהן.
-
- להגדיר הצלחות
ההתראות של גוגל אנליטיקס לא מיועדות רק להתריע על בעיות אלא גם לספר לנו כשהצלחנו. אם לדוגמה המטרה היא הרחבת מאגר הלקוחות ולשם כך פצחתם בקמפיין שמוביל גולשים לדף שבו הם משאירים פרטים ליצירת קשר בעתיד, מן הסתם כניסות מרובות לדף זה ישמחו אתכם – התראה מתאימה ב- Google Analytics תעלה חיוך על השפתיים שלכם ותדרבן אתכם להמשיך להתאמץ.
מהם הפרמטרים השונים שאותם בוחרים כשיוצרים התראה?
-
- איזה נתון נמצא על הפרק בהתראה הספציפית – ביקורים באתר, השארת פרטים בדף צירוף לרשימת תפוצה או מילוי טופס יצירת קשר, זמן השהייה באתר, שיעור נטישה ועוד.
-
- מיהם הגולשים הרלוונטיים עבור נתון זה – למשל אם פרסמתם מודעה במקומון של ראש פינה ואתם רוצים לדעת כמה גולשים מהמושבה החביבה הגיעו בעקבותיה לאתר שלכם, או אם אתם רוצים להתמקד רק בתנועה שהגיעה בזכות קמפיין קידום ממומן. ניתן כמובן גם לבחור באופציה של "כל הגולשים".
-
- מהו הרף שמעניין אתכם – ניתן לבחור מספר אבסולוטי (פחות מ-50 גולשים מסמארטפונים ביום מסוים) או שיעור שינוי (עלייה של יותר מ-20% במספר הגולשים מראש פינה ביחס לשבוע שעבר).
-
- התדירות בה נבחנים הנתונים – יומית, שבועית או חודשית. אני ממליץ על בחינה יומית, כדי לאתר תקלות ולפתור בעיות כשהן עדיין קטנות ולפני שנגרם נזק גדול.
עכשיו גם אתם יכולים לנוח ולתת ל Google Analytics לעשות את כל העבודה?
כן.
אם יצרתם את ההתראות הנכונות כשפתחתם חשבון בגוגל אנליטיקס, כל המידע החיוני יגיע אליכם ישירות ובצורה נוחה, ומבלי שתצטרכו לטרוח יתר על המידה – ואם אתם זקוקים לעזרה כדי לדעת אילו התראות ליצור, תרגישו חופשי לפנות אליי (אני בדיוק מכין קפה. רוצים?)