דק’ קריאה 22/11/2023

אתרי רופאים: האם אתם צריכים אתר נגיש?

Dani shaked, siteit and evil twin
דני שקד|מנכ"ל ומייסד סייט איט ו Evil Twin
בניית אתרים 🍿 ניהול עסק 💼
single_content_wave
single_banner_wave
single_content_wave_mob

כן – אתם חייבים אתר נגיש! עכשיו אחרי שהוצאתי את זה מהמערכת אפשר לחזור אחורה. אתר מונגש הוא אתר שמכיל מרכיבים המאפשרים גלישה באתר גם לעיוורים וללקויי ראייה, לבעלי מוגבלות פיזית עם קושי להפעיל את הגפיים, לקויי שמיעה ועוד. אפשר למנות המון סיבות לכל בעל אתר להנגיש את האתר שלו, במיוחד אתרי רופאים. הסיבות העיקריות שבחרתי להתמקד בהן – סולידריות חברתית, עמידה בדרישות החוק, והרחבת קהל הלקוחות הפוטנציאליים. האתר שלכם לא מונגש? לא להילחץ, בואו נבין איך עושים את זה.

אתרי רופאים – חלוצי הסולידריות

הרציונל מאחורי הנגשת האתר הוא לאפשר לכל פלחי האוכלוסייה ליהנות מהשירותים שהאתר מספק, בייחוד כשמדברים על רפואה. היום, כשהאינטרנט הפך למוקד העיקרי של המידע והפעילות שלנו, אתר נגיש לא פחות חשוב מנגישות פיזית של חנות. גם ברפואה, זימון תורים, ייעוץ ואפילו אבחנות כבר מתרחשים באופן מקוון. לכן הנגשת אתר היא צעד חשוב, לא מורכב, ושווה כל רגע.

האם לפי החוק אתר נגיש לאתרי רופאים זה מחייב?

החוק כיום בישראל מחייב שכל אתר המספק שירות לציבור יהיה נגיש, כולל כל עסק עם הכנסות של מעל עשרות אלפי שקלים בשנה. מה נחשב שירות לציבור? קודם כל גופים ציבוריים. בנוסף, ישנם שירותים מסוימים שנחשבים שירות לציבור כמו: רווחה, ספורט, השכלה, וכמובן – בריאות. החוק מרחיב גם על הגופים החייבים בנגישות:

  • גוף פרטי הפועל למטרות רווח, כגון חברה או עוסק מורשה.
  • רשויות ציבוריות, כגון משרד ממשלתי או רשות מקומית.
  • גוף הפועל שלא למטרות רווח, כגון עמותה המספקת שירות לציבור.

הנגישות מבחינת החוק מתייחסת לעמידה בתקן הבינלאומי שנקרא Web Content Accessibility Guidelines. אז נכון, החוק עדיין קצת מעורפל, אבל הוא בהחלט מקיף חלק נרחב מאתרי האינטרנט. גם אם אתם לא נופלים בדיוק על הקטגוריות של החוק, לא תרצו להסתכן בחשיפה לתביעה אזרחית שיכולה להגיע לקנס של עד 50,000 ש״ח. גרוע מכך, תביעה פלילית כנגד האתר יכולה להגיע גם ל-150,000 ש״ח.

 

אתר נגיש לאתרי רופאים מגדיל את מאגר הלקוחות הפוטנציאליים שלכם

לאחר שנגענו בסיבות הערכיות והחוקיות, גם ההיבט הכלכלי נכנס לתמונה. 1 מכל 4 גולשים סובלים מלקות שמקשה עליהם להשתמש באינטרנט. הבולטות שבהן אלו לקויות ראייה ושמיעה, וגם מוגבלות מוטורית שפוגעת בתפעול העכבר. המשמעות היא שאתר לא נגיש מאבד 25% מקהל הלקוחות הפוטנציאליים שלו.

הנגשת האתר מסייעת בנוסף לאופטימיזציה הכללית שלו, וכך המעמד שלו בגוגל עולה. ולא רק בגוגל – אתר מונגש מספק לכם, במיוחד כרופאים, תדמית חיובית והערכה מהגולשים.

מה צריך לעשות כדי שהאתר יהיה נגיש?

הבנו שאתר נגיש זה חשוב, אבל מה זה אומר בפועל? הנה דוגמאות לכמה פעולות שניתן לעשות על מנת להנגיש את האתר:

טקסט אלטרנטיבי לתמונות

זהו טקסט שמתאר מה קיים בתמונה, איזו פעולה מתרחשת בתמונה, מה המטרה שלה ועוד. טקסט אלטרנטיבי נועד לאפשר ללקויי ראייה ועיוורים אפשרות להבין ולפענח את האובייקטים החזותיים שבאתר כמו צילומים, תמונות ואיורים.

פונטים קריאים וניגודי צבעים

לקויי ראייה יחוו קושי בהבנה של פונטים קטנים ומסוגננים מידי, או פונט שהרקע שלו אינו מנוגד מספיק. יצירת תפריט נגישות מיוחד שמאפשר לגולש לבחור את גודל הפונט שלו היא פתרון. בנוסף, חשוב לשמור על ניגודיות גבוהה בין צבע הטקסט לרקע שמאחוריו.

הוספת תווית (label) לטפסי יצירת קשר

השלב הכי חשוב באתר שלכם הוא ההנעה לפעולה, הכפתור או הטופס שיהפוך את הגולש ללקוח. על מנת לאפשר גם לבעלי מוגבלויות להשאיר את פרטיהם באתר עליכם להנגיש את טפסי יצירת הקשר. ניתן לעשות זאת על ידי קישור תווית של נושא השדה לשדה עצמו.

הוספת כתוביות לסרטונים

סרטונים שמופיעים באתר שלכם גם כן צריכים להיות מונגשים. בין אם הם מוטמעים באתר או מופיעים על ידי קישור ליוטיוב. הוספת כתוביות מאפשרת לכבדי שמיעה להבין מה מתרחש בסרטון ולקבל את המידע שמועבר בו.

האם אני יכול להנגיש את האתר בעצמי?

בדומה לשיווק אתרים, קידום ממומן או אורגני, גם הנגשת אתרים היא פעולה שתוכלו לעשות בעצמכם. אם יש לכם רצון ללמוד, זמן להשקיע במחקר על דרישות החוק ואיך מבצעים את ההנגשה, אתם יכולים לנסות לשפר בעצמכם את מצב הנגישות באתר שלכם. רוב בעלי האתרים, במיוחד אם אנחנו מדברים על אתרים של רופאים, בוחרים להיעזר באנשי מקצוע. כולנו יודעים כמה רופאים עמוסים, והלמידה של התהליכים תצרוך זמן רב יותר מאשר אנשי מקצוע שמתורגלים ומיומנים בהנגשת אתרים. בסוף זו החלטה שלכם, אבל כך או כך, אם האתר שלכם לא מונגש זה הזמן להתחיל. שימו לב נגישות האתר היא עבודה לאדם מוסמך כיועץ נגישות שיכול לחתום שהאתר שלכם אכן נגיש, כמו שאתם לא עושים עבודות משפטיות במקום עורך דין, כך גם לא מומלץ להנגיש את האתר בעצמכם היות ולא תוכלו לדעת במאה אחוז שהוא נגיש. דבר אשר עלול לחשוף אתכם לנזקים ותביעות. נשמח לעזור לכל מאמץ הנגשה ללקוחותינו ולקהל הרחב, אנחנו רואים בהנגשת אתרים ברשת כשליחות ונשמח לעמוד לרשותכם.

text_line_top
Dani shaked, siteit and evil twin
דני שקד|מנכ"ל ומייסד סייט איט ו Evil Twin
מומחה בשיווק באינטרנט. מתעסק כבר שנים רבות בבניית אתרים וקידום אתרים באינטרט, המטרה של הבלוג היא להנגיש לכם את כל המידע שלמד.
text_line_bottom
Subscribe
Notify of
guest

2 תגובות
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ben
Admin
Ben
5 months ago

פוסט מעולה! מאוד אינפורמטיבי!

'''דני שקד'''
Admin
'''דני שקד'''
4 months ago
Reply to  Ben

בכיף בן, שמחנו לקרוא שאהבת את המאמר 🙂

×

שיחת ווטסאפ

2
0
Would love your thoughts, please comment.x