איך סיגנלים חברתיים משפיעים על SEO?

FBLOGO

במשך שנים רבות לא היה ברור אם גוגל מתייחסת לסיגנלים חברתיים – כלומר פעולות שמבצעים גולשים על-מנת להפיץ תכנים שונים ברשתות החברתיות המובילות – ואם כן, עד כמה הם משמעותיים. ב-2010 למשל הסכימו רוב מקדמי האתרים שגוגל החלה לשקלל סיגנלים חברתיים בציון האיכות של דפי האינטרנט, אבל ב-2014 הודיע אחד מבכירי החברה שהאלגוריתם של גוגל לא מתייחס להתרחשויות בפייסבוק ובטוויטר שכן אין לה גישה למידע הנחוץ לשם כך.

כיום, לעומת זאת, כבר ברור לחלוטין שאי אפשר להתעלם מהרשתות החברתיות, ויש מומחי SEO שאף טוענים שסיגנלים חברתיים הם הלינקים החדשים.

אם כולם שם, ברור שגוגל לא תתעלם

סביר להניח שאתם מודעים להיקפי השימוש ברשתות החברתיות ומבינים שהם מחייבים את גוגל לשקלל בדירוג האתרים גם סיגנלים חברתיים, כך שלבעלי עסקים ומקדמי האתרים כדאי לפעול בהתאם. למי שבכל זאת זקוק לקצת מספרים כדי להשתכנע, הנה כמה נתונים רלוונטיים:

  • ל-7 מכל 10 מבוגרים ברחבי העולם יש חשבון פייסבוק (נכון לתחילת 2016 מדובר ב-1.5 מיליארד משתמשים בתדירות של לפחות פעם בחודש).
  • כ-3 מיליון ישראלים נכנסים לפייסבוק לפחות פעם ביום (ורבים מהם הרבה יותר מפעם ביום, או שהם נכנסים פעם אחת ופשוט לא יוצאים…)
  • גוגל+ עדיין לא מצאה את עצמה, אבל גם ככה יש לה 400 מיליון משתמשים פעילים ברחבי העולם. 22% מהישראלים נכנסים אליה מדי יום (עפ"י מחקר שנערך עבור יוניברסל מקאן העולמית ופורסם ב-2015).
  • גם טוויטר לא מצליחה להמריא באמת, ובכל זאת ב-2014 כמעט רבע מיליון ישראלים קראו ציוצים דרך מחשבים נייחים. מאחר שחלק ניכר מהגלישה בטוויטר מתבצעת דרך סמארטפונים, הרי שסביר להניח שישראלים רבים אחרים מגיעים אליה בתדירות גבוהה. בנוסף נחשבת הרשת עם הלוגו של הציפור הכחולה למי שמצליחה לייצר תנועה נרחבת אל אתרי מסחר אלקטרוני.
  • אל פינטרסט – הרשת החברתית שמציגה אוספי תמונות וקטעי וידיאו שנעוצים בלוחות שמסודרים לפי נושאים – נכנסים 70 מיליון איש בתדירות של לפחות פעם ביום. בארץ היא לא מאוד פופולרית, אבל לעסקים שהמוצרים שלהם מצטלמים היטב (ובפרט בתחומים כמו אופנה, עיצוב, תיירות, מזון ואומנות) כדאי לפעול גם בפינטרסט, כמובן בצורה חכמה, מה גם שכמו טוויטר יש לה פוטנציאל למשוך גולשים רבים אל חנויות אינטרנטיות.

ההיגיון מחזק את המספרים: כשגולש בוחר לשתף דף אינטרנט מסוים ברשת חברתית כזו או אחרת, זהו סימן מובהק לכך שמבחינתו מדובר בתוכן בעל ערך לאנשים רבים – וגם אינדיקציה לגוגל, שבאופן טבעי מסתמכת לא מעט על הגולשים בדירוג האתרים, שכדאי להוסיף נקודות זכות לאותו דף. לייק אמנם נחשב פחות משיתוף, אבל גם הוא מהווה אינדיקציה להערכה מצד הגולש, ועל כן האלגוריתם של גוגל משקלל גם חיבובים ולא רק שיתופים.

המסקנה המתבקשת: SEO איכותי, במקרים רבים, חייב להישען גם על פעולות להשגת מקסימום סיגנלים חברתיים.

מהם הסיגנלים החברתיים העיקריים?

בפייסבוק: סך ה-share-ים וה-like-ים, כששיתופים, באופן טבעי, מעניקים יותר נקודות זכות; מספר התגובות; קצב הגידול במספר הלייקים והשיתופים; וזהותם של המשתפים, המלייקקים והמגיבים – כלומר עד כמה גוגל רואה בהם מקור סמכות.

גוגל פלוס: בדומה לפייסבוק נלקחים בחשבון מספר ה-"1+"-ים (המקבילה של הלייק של פייסבוק); מספר ה-share-ים; מספר האנשים שצירפו אתכם לאחד המעגלים שלהם; קצב השינוי של הנתונים הנ"ל; וזהות הגולשים שלחצו על הכפתורים השונים.

טוויטר: מספר העוקבים, מספר האזכורים ומספר הריטוויטים; המוניטין של העוקבים, המאזכרים והמרטווטים; ומהירות הציוצים.

פינטרסט: מספר הנעיצות והנעיצות מחדש; קצב הגידול של שני נתונים אלה; ומספר התגובות.

רשתות חברתיות נוספות שמספקות סיגנלים לאלגוריתם של גוגל הן סטמבלאפון (StumbleUpon), פורסקוור (Foursquare), דיג (Digg) ורדיט (Reddit).

המתחרים שלכם כבר שם

הרוב המכריע של העסקים בעולם כבר שם, כלומר ברשתות החברתיות: 8 מכל 10 חברות B2B (חברות שהלקוחות שלהן הם עסקים אחרים) פועלות בפייסבוק, 9 מכל 10 חברות כאלה נמצאות בלינקדין, 85% מהן מפגינות נוכחות בטוויטר, למחציתן חשבון בגוגל פלוס וכשליש מחברות ה-B2B נהנות גם מפינטרסט.

מתוך חברות ה-B2C (עסקים שמוכרים ללקוחות פרטיים), ל-90% פעילות פייסבוקית, 70% מהן מצייצות מעת לעת, מחציתן פועלות בלינקדין, 40% בגוגל+ וכשליש נועצות תמונות בפינטרסט.

המסקנה המתבקשת: אם כל כך הרבה חברות "מנצלות" את הרשתות החברתיות לטובת פעילות עסקית, סביר להניח שזה משתלם.

לא רק SEO אלא גם מיתוג

סיבה נוספת להשקיע בסיגנלים חברתיים היא שלא רק גוגל משקללת אותם בחישובים שלה: כשאנחנו מגיעים לתוכן מסוים בעקבות share או like של מישהו שאנחנו מכירים, יש לו כבר נקודות זכות אצלנו, עוד לפני שהתחלנו לקרוא. גם כשאנחנו מגיעים לתוכן שזכה באופן כללי לשיתופים רבים והבעות חיבה למיניהן, הוא נתפס בעינינו מלכתחילה כאיכותי יותר.

נקודת המוצא המבטיחה מגדילה את הסיכוי שנתייחס לעסק שעומד מאחורי אותו תוכן משותף ומלוייקק כבעל ערך, אמין וכזה שכדאי ליצור איתו אינטראקציות שונות – כך שהשגת סיגנלים חברתיים תורמת לא רק ל-SEO אלא גם למיתוג העסק ומקלה על הפיכת מתעניינים פוטנציאליים ללקוחות בפועל.

איך לנצל רשתות חברתיות לטובת פעילות עסקית?

  • קודם כל, באופן טבעי, כדאי לפתוח חשבונות לעסק ברשתות הרלוונטיות לתחום הפעילות שלכם.
  • חשבון רדום לא רק שלא מועיל אלא גם עלול להזיק, ולכן חשוב להיות פעילים: תעלו פוסטים, תצייצו, תנעצו בפינטרסט תמונות שיגרמו לאנשים לרצות לקנות מכם וכו'.
  • הקפידו ליצור תכנים שיגרמו לגולשים להעריך אתכם – ספקו להם ידע, כלים והשראה (ותשתדלו שגם הנאה…)
  • שתפו תכנים ראויים של אחרים.
  • הגיבו לפוסטים שיש לכם מה להגיד עליהם – זאת הזדמנות מצוינת להגיע לקהלים חדשים ולהרשים אותם.
  • במקביל לאתר של העסק כדאי להפעיל גם בלוג, שיכלול עדכונים שונים ותכנים מגוונים שלא מתאימים לאתר.
  • הטמיעו בדפים השונים באתר ובבלוג כפתורי שיתוף ברשתות החברתיות, כדי שהגולשים שרוצים להפיץ תכנים שלכם ולהביע הערכה כלפיכם יוכלו לעשות זאת בקלות.
  • בקשו (בנימוס) מהגולשים להמליץ על תכנים שנראים להם ראויים – וזאת גם הזדמנות טובה בשבילי לשאול אתכם מה דעתכם על הפוסט הזה ולבקש מכם לשתף אותו אם הוא מוצלח בעיניכם 🙂

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *