מה זה Geo-Targeting ואיך זה קשור ל- SEO?

Showcase-03

לפני קצת יותר מ-50 שנה התחילו חוקרים שונים להכריז על העולם כעל "כפר גלובלי". לאורך השנים, לא מעט בזכות האינטרנט, הפך הסלוגן למציאות ובימינו יש עסקים רבים – ולא רק תאגידי ענק אלא גם כאלה קטנים יחסית – שפועלים בכל רחבי העולם.

איך חברה שיושבת בפתח תקווה מגיעה בדרך היעילה ביותר ללקוחות פוטנציאליים במדינות שונות? באמצעות Geo-Targeting, ובעברית: מיקוד גיאוגרפי. וזאת ע"י הוספת התגית hreflang ל- באתר.

הגיאו-טרגטינג זו הדרך של בעלי ומקדמי אתרים ליידע את גוגל מה הכי כדאי להציג לכל גולש בהתאם למיקום הגיאוגרפי שלו. אם לדוגמה התחלתי ליצור פסלים קטנים מאצטרובלים, ואני יודע שאמנות שכזו מבוקשת בעיקר בצרפת, ברוסיה ובמקסיקו, אני לא יכול להציג את אותו אתר ואת אותו תוכן לצרפתים, לרוסים ולמקסיקנים. זאת אומרת, אני יכול ליצור אתר באנגלית שלכאורה תופס בכל העולם, אבל הקידום שלו ייתקל בבעיות רבות כך שרוב חובבי פסלוני האצטרובלים בכלל לא ייחשפו לאתר שלי, וגם אלה שייכנסו עלולים לצאת ממנו מייד. גיאו-טרגטינג הוא הפתרון הנכון על-מנת שאני לא אתקע עם מלאי של אלפי פסלים.

ברגע שלאתר יש דומיין עם סיומת של מדינה מסוימת, גוגל יידע אוטומטית לקחת אותו בחשבון כשהוא בודק מהן התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור כל חיפוש שמתבצע באותה מדינה. אם נעשה שימוש בדומיין בינ"ל (למשל כזה עם הסיומת com.) ישנן אינדיקציות אחרות אותן מחפש גוגל כדי לשייך את האתר למדינה מסוימת: השפה בה כתובים התכנים באתר, המיקום הפיזי של השרת שבו מאוחסן האתר (כך שאם אנחנו משתמשים בדומיין כללי ולא ספציפי למדינה כדאי שלפחות השרת יימצא במדינת היעד), הקישורים שמובילים לאתר ועוד.

מה עוד חשוב לבצע במסגרת גיאו-טרגטינג?

באופן טבעי לא מספיק ליידע את גוגל שאתר מסוים מיועד לצרפתים ואחר למקסיקנים – כדאי גם לפעול על-מנת שכל אחד מהאתרים יופיע במקומות הראשונים בתוצאות החיפושים הרלוונטיים במדינה "שלו". בנוסף, מאחר שבסופו של דבר המטרה של קידום אתרים היא לא רק הבטחת דירוג גבוה בגוגל אלא גם דרבון הגולשים לבצע את הפעולות הרצויות (במקרה שלנו, קניית פסלוני האצטרובלים), רצוי להשקיע מחשבה גם בהנעה אפקטיבית לפעולה בהתאם למאפיינים הייחודיים של כל מדינה ומדינה.

ישנם 3 צעדים עיקריים שאותם כדאי לבצע בדרך למקסימום גולשים שעושים את מה שאנחנו מצפים מהם לעשות:

  1. תכנים מותאמים ספציפית לכל מדינה ומדינה – אם למשל התרבות המקסיקנית רוחשת כבוד רב לינשופים כדאי להציג בדף הבית תמונה גדולה של הציפור הלילית החכמה עשויה מאצטרובלים, ואם בצרפת מעדיפים אמנות אבסטרקטית החנות המקוונת ה"צרפתית" תכלול גם אצטרובלים שבורים או כל מיני ניסיונות מראשית הדרך, כשרק למדתי את רזי הפיסול באצטרובלים.
  2. שיווק מותאם לכל מדינה – למשל הגברת מאמצי הקידום (כולל קידום ממומן) לקראת חג מקומי שבו נהוג לרכוש מתנות זה לזה, הצעת מבצעים ספציפיים במועדים ייחודיים שכאלה וכו'. בנוסף חשוב להקפיד כי בכל אתר יוצגו מחירי מוצרים במטבע המקומי, על-מנת שהלקוחות הפוטנציאליים יוכלו לדעת מייד שההצעות שלנו משתלמות עבורם.
  3. עיצוב מותאם ספציפית – במידת האפשר כדאי לנסות ולהתעמק גם במרכיב הזה: אם למשל נדע שהצרפתים מעדיפים טקסטים מורכבים על פני תמונות, נבנה בהתאם את דף הבית של האתר הצרפתי, ואם נגלה שברוסיה ישנה רתיעה מהצבע האדום נימנע משימוש בו בדפים השונים של האתר הרוסי.

החיסרון הבולט של ריבוי האתרים

מצד אחד יצירת אתר עבור כל מדינה שבה יש לנו לקוחות פוטנציאליים היא הגיאו-טרגטינג האפקטיבי ביותר, אבל מצד שני יש לכך גם חיסרון בולט: אנחנו צריכים לקדם כל אחד מהאתרים בנפרד, שכן כל אחד מהם עומד בפני עצמו, ובהתאם נידרש להשקיע לא מעט משאבים ב-SEO.

ישנן שתי דרכים נוספות לבצע גיאו-טרגטינג, סאב-דומיינים ותיקיות, והן מספקות מענה לחיסרון הנ"ל (ובפרט כשבוחרים באופציה של תיקיות, שמבלי להיכנס ליותר מדי פרטים ומושגים מסובכים אפשר לומר שהכוונה היא ליצירת אתר אחד עם דפים ספציפיים לכל מדינת יעד). יחד עם זאת בשיטה זו, וגם כשבוחרים באופציה של סאב-דומיינים, המיקוד הגיאוגרפי פחות אפקטיבי – כך שלמי שרוצה ליהנות מפעילות רווחית ומתגמלת בכל רחבי העולם מומלץ ליצור אתרים ייעודיים, להבטיח שגוגל תוכל לשייך כל אתר למדינה לה הוא מיועד ולהתאים את האתרים לקהל היעד הספציפי בכל מדינה. בהצלחה!

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *